Tuesday, February 3, 2009

Jurulatih Baru

Sathianathan dah out.
Soh Chin Aun pun dah dipecat jugak.

Sekarang semua tertanya-tanya, siapakah mangsa FAM seterusnya.
Seorang jurulatih baru, dan seorang pengurus baru akan dilantik.
Siapakah mereka?

Siapa pun mereka, yang pasti selepas perlantikan, semua kekurangan akan dituding kepada mereka. FAM akan terselamat lagi.
Kalau jurulatih tempatan, memang confirm plus gerenti kena kutuk dan pressure sehinggalah dia mencapai sasaran yg diletak.
Kalau jurulatih import pulak, awal2 akan dapat sokongan. Menang skali, semua akan kata ooooo Malaysia da tunjuk peningkatan walaupun lepas tu kalah semua....orang akan kata, jurulatih tu dah bagus tapi kekurangan dalaman (player) pulak...

Tak percaya fenomena ini akan terjadi?? Ia pernah dan selalu terjadi. Cubalah flash back sendiri keadaan bola Malaysia dari 1990.

Saya ada baca paper Metro hari ni.
Shebby cadangkan Shukor dgn Ahmad. Suatu cadangan yang agak berani. Tapi, siapa tahu. Shebby adalah pemerhati bola Malaysia. So kita tak tahu apa yang dia nampak sebenarnya. Cadangan dia adalah satu cadangan. Pastinya ada respon dalam sehari dua ni. Ada yang KUTUK CADANGAN tu. Ada yang sokong. Pasti juga tak ketinggalan yang akan KUTUK SHEBBY.

Pasal cadangan tu, I have no comment. Like I said just now, it is a suggestion anyway. I can also give a suggestion who should be next Malaysia coach/manager.... Maka aku yang saja ngengada mencadangkan Sir Alex Ferguson. Haha.
1, dia x kan terima tawaran FAM
2, kalau dia terima pun bola Malaysia takkan berubah kalau setakat kita tukar manager sorang je, yg lain mcm tu gak.
3, bila x menjadi jugak nanti, nak kata Ferguson tak terer ke?? haha. So apa masalah sebenar dengan bola Malaysia ni??

Aku nk kutuk Shebby kat sini.
Orang-orang penting bola Malaysia yang mempunyai ATTITUDE mcm Shebby ni lah yang sebenarnya buat payah. Aku nak kategorikan mereka sebagai EGO tak bertempat.
Kenapa tiba2 kutuk Shebby?
Tak lain tak bukan sebab dia ni faham tentang bola Pro, tapi buat bodoh...
Ape aku cuba cite nih??
Pasal MyTeam sejak season 1.
Orang kata dia x layak jadi manager sebab xde lesen coaching.
Dia boleh jwb dia sgt terer, so x yah amik lesen.
BENGAP sungguh bagi seorang yang faham bola Pro.

Why?
1- mat rempit xde lesen. Bolehkah dia dibenar bawak motor tanpa lesen, dgn syarat dia x merempit?? ala....dia kan dah sgt terer bawak motor. Buat ape nk g test2 amek lesen. Dah terbukti ape...same la dlm kes bola...
2- ape la yg susah sgt nk g buat lesen tu....cikgu cikgu PJ pun ada sesetengahnya yang ada lesen coaching.(next post nk cite pasal PJ plak)....Cik Shebby, pegi jela ambik lesen coaching. Ilmu lu tak kurang pun...

Back to attitude problem. Perangai Shebby ni satu contoh ATTITUDE orang dalam FAM jugak sebenarnya. Keras kepala. Ego. Pengurusan FAM x penah salah. Yang salah orang lain. Time rasa boleh tembak player, tembak. Takut dgn player, tembak pulak peminat bola tak bagi sokongan. Tak kena gaya, manager pun kena skali. Itulah yang bola Malaysia tak naik naik.

Aritu aku sentuh pasal attitude player...arini attitude pengurusan plak. Nah!!

Good Luck Mr. New Coach!!!

No comments:

Post a Comment