Monday, February 16, 2009

Malaysia Tak Maju

Ini pendapat yang disuarakan oleh seorang pemanggil ScoreBoard tadi.
Dan saya setuju dengan apa yang dikatakan olehnya.

Dalam berbicara tentang bola Malaysia merosot, PADA PENDAPAT SAYA

Bolasepak Malaysia tidaklah TOTALLY merosot.
Ini gambaran yang saya dapat berikan.
Katalah Malaysia pada zaman Arwah Mokhtar Dahari dulu, pasukan kebangsaan bermain pada level 70(angka untuk buat gambaran). Bermakna, pemain memiliki ability di sekitar 66 ke atas. Mokhtar Dahari mungkin levelnya 80, outstanding!!
Negara Asia lain pada waktu itu pula, berada pada level 55 ke 60 MUNGKIN.
Justeru, memang Malaysia lebih hebat.

Pada pandangan saya lagi, Malaysia hari ini berada pada level 67 (somewhere there). Ertinya, berlaku kemerosotan yang sedikit dalam pasukan. Tiada pemain outstanding. Semua di average 60 ke 70. Tetapi tidaklah merosot melampau sangat.
Tetapi masalahnya negara yang dulunya 'ayam' Malaysia telah memajukan permainan mereka. Jepun dan KOrea hari ini saya bagi rate 78-80.
*note-Brazil, Itali, Argentina, Sepanyol adalah 95 dalam kes ini.

Baiklah.
Itu gambaran yang saya cuba berikan.
Maknanya, permainan Malaysia masih seperti dulu. Tidak meningkat. Stagnant.
Sedangkan negara lain telah jauh melangkah. Advanced.

Itu yang menjadi masalah. Bila kita tidak meningkat, dan orang lain menignkat, kita akan dilihat merosot. Itu adalah hakikat bola sekarang.

Tanyalah pemain veteran, adakah mereka jauh lebih bagus dari pemain Malaysia sekarang?
Jawapannya, saya yakin, mereka tidak akan kata mereka sangat bagus dan pemain sekarang tidak bagus.
Tapi mereka akan berkata, pada zaman mereka, mereka lebih baik dari mana mana pemain Asia yang lain.
Sedangkan pada hari ini, pemain kita jauh tersampah bila dibandingkan dengan pemain negara lain, hanya kerana pemain negara lain telah meningkat mutunya menjadi sangat bagus.

Jadi, siapa yang patut MEMAJUKAN bola Malaysia? Kerajaankah? FAMkah? Pemainkah?

Kita boleh memilih untuk kekal.
Tiada siapa akan memilih untuk ke belakang.
Tapi adakah kita akan membuat langkah ke hadapan?

No comments:

Post a Comment