Monday, February 16, 2009

Scoreboard - Kiddo Kickers

Kiddo Kickers nampaknya mempunyai wawasan yang bagus dengan program yang dibangunkan oleh mereka ini.
Ambil player sejak 6-8 tahun.
Asah sehingga 11.
Hantar ke kelab luar (Jepun dan Eropah).
Sungguh bagus.
Seterusnya, misi mencapai Malaysia ke World Cup 2026.
Relevan dan tepat dari sudut matematik. Andai batch pertama pergi pada 2012, umur 11 tahun. pada 2026, kanak-kanak itu sudah 25 tahun. Usia yang sesuai untuk mewakili negara, membawa negara ke Piala Dunia. Maknanya juga mereka bermula 23 tahun untuk pusingan kelayakan Piala Dunia.

Idea seumpama ini pernah disebut oleh seorang jurulatih(berlesen) bahawa Malaysia perlu menghantar SATU TEAM pemain yang bermain di liga luar, barulah standard bola negara akan meningkat. Kenyataan ini dibuat selepas beberapa pemain berjaya dihantar ke Perancis dan sebagainya, tetapi kalau setakat 3 orang yg world-class main dalam team negara, lagi 8 macam tuuuuu jugak, yang 3 orang tak dapat buat apa apa sudahnya. INGAT, BOLA ADALAH PERMAINAN BERPASUKAN.

Baiklah, berbalik pada Kiddo Kickers.
Idea dan objektif mereka ini nyata memberangsangkan.

Tapi pastinya ada persoalan.

Pertama, mahukah kanak-kanak berusia 11 tahun meninggalkan mak ayah, jauh, dan lama?
Jawapan, saya rasa bukan satu masalah. Mereka kanak-kanak yang mahu bermain bola, diberi peluang bermain bola dengan lebih baik. Mereka akan enjoy.

Kedua, mahukah ibu bapa melepaskan anak pergi?
Inilah yang payah. Ibu terutamanya. Adakah faktor ini telah dipertimbang oleh Kiddo Kickers? Pada usia yang masih mentah, ini sukar kita perolehi dalam komuniti Malaysia, parents yang berani mengambil risiko yang sebesar ini. Kalau ada, mungkin tak berapa kerat sahaja.

Ketiga, faktor kewangan.
Kiddo Kickers adalah company swasta. Pastinya mereka mahukan keuntungan. Secara amnya kita faham, parents yang bayar yuran dsb kepada Kiddo Kickers. Adakah semua bakat gemilang yang kita miliki datang dari golongan berkemampuan untuk membayar ini semua?
Kedua, menghantar ke luar negara, siapa yang taja? Kiddo Kickers? Kerajaan? Parents? Ini tidak dijawab oleh panel, malah diKONA entah ke mana bila soalan wang ini diajukan.
Menyedihkan. Rancangan dah baik. Tapi pelaksanaan kelihatan seperti masih punya kelemahan.

Lepas itu, ScoreBoard cerita pasal computer GAME bola pulak. Hadoi. Tak berguna. Tak berfaedah. Buang masa.
Tapi apakan daya, itu pastinya segmen tajaan. Program nak disiarkan harus ada tajaan. So company GAME tu pun taja, kena la bagi chan kat mereka nak promote produk. Di sini kita dapat melihat sekali lagi FAKTOR WANG yang harus diambilkira dan diatasi setiap kali kita mempunyai perancangan terhadap sesuatu.
Begitulah.

No comments:

Post a Comment