Saturday, February 7, 2009

Pendidikan Jasmani Membentuk Pemain Muda

Ini antara cadangan yang keluar. Menyatakan kelemahan dan ketidak fokusan dalam pendidikan jasmani di sekolah-sekolah menjadi punca Malaysia ketandusan skuad kebangsaan.

Pendapat ini adalah TAHYUL, dan tidak boleh dipakai. Mungkin yang menyebut tentang hal ini sekadar nak penuhkan ruang akhbar, atau ambil syarat yang menunjukkan dia ada idea lain dari yang lain.

Come on people. Be relevant.

Pendidikan jasmani diberikan 1 atau 2 slot seminggu di sekolah. satu slot 30 ke 45 minit.
Logik la sikit. Dengan masa 90 minit(maksimum, minimum 30 minit) itu, selalunya pelajar kena pula ambil masa untuk tukar baju PJ, dan tukar semula uniform sekolah. Tinggal berapa minit?

Lagi pun, sillabus PJ menghendaki pelajar belajar asas menjaga kesihatan, dan kecergasan. Bukannya PJ itu diwujudkan untuk pelajar belajar main bola. So dah nampak sangat individu yang kaitkan PJ dengan jatuh bangun bola Malaysia ni bodoh. Kalau dia tak bodoh, mungkin dulu dia belajar kat negara lain.

Berbalik pada isu tujuan dan matlamat. Adalah terang lagi bersuluh, pelajar (DAN IBU BAPA YANG MENGHANTAR MEREKA) ke sekolah bermatlamat untuk cemerlang akademik. Cemerlang diukur dengan berapa A mereka dapat dlm peperiksaan (UPSR, PMR, SPM). Adakah PJ pernah jadi subjek peperiksaan? Haha. NEVER!

So, tiada sebab untuk pelajar (terutamanya ibu bapa) nak ambik port dengan serius pasal PJ. KECUALI, ada segelintir pelajar yag memang suka PJ, kerana di rumah mereka jarang dapat bermain, ibu bapa asyik suruh study study study x 1000. So peluang bermain masa PJ memang dinantikan. Other than that, pelajar yang di bawah program sukan sekali pun selalu ponteng dan buat hal lain masa slot PJ. Tak percaya? Tanyalah budak sekolah. jangan tanya guru kerana mereka sentiasa ada jawapan nak cover.

Di sesetengah sekolah juga, slot PJ di'ajar' oleh guru matapelajaran biasa (matematik,sains dll)....so diorang ni akan masuk mengajar sabjek mereka. PJ?? Buat apa belajar PJ?? Itulah pegangan mereka. Tak pecaya?? jangan tanya guru.Pergi selidik pelajar.

Point saya di sini.
1- PJ BUKANlah faktor bola kita jatuh.
2- PJ telah diabaikan dalam sistem pendidikan kita.

2 point ini tidak berkait antara satu sama lain.
Sekian.

No comments:

Post a Comment